کاربردهای رایج کلرید کلسیم+ خرید کلرید کلسیم
نوشته شده توسط : شیمی دوست آریا

کاربردهای رایج کلرید کلسیم
کاربردهای رایج کلسیم کلرید
موارد استفاده از کلرید کلسیم
کاربردهای رایج کلرید کلسیم
ادمیناراکس

 

موارد استفاده از کلرید کلسیم

هنگامی که یک شیمیدان به نمک فکر نمی کند، NaCl (کلرید سدیم) فوراً به ذهن می رسد، اما برای یک شیمیدان، بسیاری از ترکیبات دیگر نیز مناسب هستند و CaCl2 یکی از آنهاست. نام ترکیب CaCl2 کلرید کلسیم است. مانند نمک خوراکی، این یک کریستال سفید در دمای اتاق است، اما دارای خواصی است که به وضوح آن را متمایز می کند. کلرید کلسیم را می توان با تصفیه خاکستر سودا، آب نمک طبیعی یا سنگ آهک به دست آورد. به آسانی در آب حل می شود و اگر به مدت کافی در یک محیط مرطوب بماند در واقع به مایع تبدیل می شود. کاربردهای رایج شامل یخ زدایی جاده ها، تسریع زمان تنظیم بتن، کنترل رطوبت و بهبود طعم آبجو است.


CaCl2 در جاده ها و بزرگراه ها استفاده می شود

مانند کلرید سدیم، کلرید کلسیم نقطه ذوب یخ را کاهش می دهد، بنابراین یکی از رایج ترین کاربردهای آن برای یخ زدایی جاده ها است. این ماده در دماهای بسیار پایین تری کار می کند - منهای 20 درجه فارنهایت در مقابل 20 درجه فارنهایت برای سنگ نمک - زیرا در واقع در یک واکنش گرمازا هنگام حل شدن، گرما را آزاد می کند. قیمت هر پوند آن بیشتر از سنگ نمک است، اما برای انجام همان مقدار یخ زدایی به مقدار کمتری از آن نیاز دارید. محصولات یخ زدایی اغلب حاوی کلرید سدیم و کلرید کلسیم هستند.


کلرید کلسیم رطوبت سنجی است، به این معنی که رطوبت را از محیط خود جذب می کند. این کیفیت آن را به یک ماده شیمیایی خوب برای سرکوب گرد و غبار در جاده های شنی و سایر راه های فرعی تبدیل می کند.


کلرید کلسیم برای کنترل رطوبت

CaCl2 چیزی بیش از رطوبت سنجی است. رقیق است، به این معنی که می تواند رطوبت کافی را جذب کند تا در دمای اتاق به آب نمک مایع تبدیل شود. این رایج‌ترین ماده جذب‌کننده رطوبت است که در فروشگاه‌های بزرگ برای کنترل رطوبت در کشوها و کمدها موجود است. شما اغلب آن را با جوش شیرین ترکیب می کنید که یک خوشبو کننده است.


رطوبت زدایی با کلرید کلسیم بدون خطر نیست. CaCl2 خورنده است و باعث زنگ زدگی می شود، بنابراین نباید در اطراف فلزات استفاده شود. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض طولانی مدت می تواند باعث مشکلات تنفسی و آسیب ریه شود. سیلیکاژل یک ماده خشک کننده ایمن تر است و اغلب به جای کلرید کلسیم استفاده می شود.


کلرید کلسیم در صنایع غذایی کاربرد دارد

کلرید کلسیم برای مصرف بی خطر است و یک افزودنی رایج غذایی است. به پنیر، توفو و میوه ها و سبزیجات کنسرو شده قوام می بخشد و راهی برای تقویت طعم شور ترشی بدون افزودن سدیم اضافی فراهم می کند. آبجوها آن را به آبی که برای تهیه آبجو استفاده می کنند اضافه می کنند تا PH را پایین بیاورند و خاصیت قلیایی را اضافه کنند که طعم آن را بهبود می بخشد.


کلرید کلسیم یک عنصر رایج در نوشیدنی های ورزشی است. هنگامی که در آب حل می شود به یون های کلسیم مثبت و کلر منفی تقسیم می شود و چون فرمول کلرید کلسیم شامل دو یون کلرید است، الکترولیت قوی تری نسبت به کلرید سدیم ایجاد می کند که فقط یک یون دارد. توانایی CaCl2 برای تفکیک کامل به یون‌های تشکیل‌دهنده آن، طعم شوری به این ترکیب می‌دهد و اگر این‌قدر رطوبت‌بینی نباشد، می‌تواند جایگزینی برای نمک خوراکی باشد. با این حال، تمایل آن به جذب آب در صورت مصرف زیاد باعث مشکلات روده و درد شکم می شود.


استفاده از کلرید کلسیم در ساختمان سازی

از آنجایی که کلرید کلسیم آب را به خوبی جذب می کند و در حین انجام این کار گرما تولید می کند، کارگران سیمان آن را به بتن اضافه می کنند تا سرعت پخت در دماهای پایین را تسریع کنند. افزودن غلظت 2 درصد، همان سرعت عمل آوری را در 50 درجه فارنهایت ایجاد می کند که بتن ساده در دمای 70 درجه فارنهایت دارد. کیت های آزمایش رطوبت صفحات بتنی معمولاً حاوی کلرید کلسیم در یک ظرف هستند. از آنجایی که CaCl2 بخار آب خارج از گاز را از دال جذب می کند، آزمایش شامل وزن کردن ظرف، گذاشتن آن بر روی دال برای مدت زمان مشخص، وزن کردن مجدد آن و ثبت افزایش وزن است.

 کارت نتیجه تصویر What is calcium chloride and what is its use?

کلرید کلسیم برای استخر
موارد استفاده از کلرید کلسیم

محیط بر آب استخر تأثیر می گذارد - از چرخش برگ ها به پایین، شناگران و ذرات گرد و غبار موجود در هوا. همه اینها کیفیت آب را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین نیاز به تمیز کردن و فیلتر کردن مداوم دارد. علاوه بر این، آب باید تعادل مناسبی از اسیدیته، قلیاییت و سختی کلسیم داشته باشد. کلرید کلسیم سختی کلسیم را حفظ می کند.


کاربرد کلرید کلسیم در آب های سخت و نرم

آب سخت آبی است که بیش از حد اشباع از کلسیم و منیزیم است. این کلسیم اضافی روی سطوح استخر می نشیند و لکه های زبری ایجاد می کند. شبیه یک فلس متبلور و سفید رنگ است و مانند یک نقطه ناهموار به نظر می رسد. آب نرم کربنات کلسیم کمی دارد - اشباع نشده است. در اینجا آب در تلاش برای به دست آوردن کلسیم خورنده می شود. سطوح استخر را سوراخ می کند و لوله ها و وسایل را خورده می کند.


اصلاح تعادل استخر با کلرید کلسیم

شما می توانید شرایط آب سخت و نرم را اصلاح کنید. اگر آب استخر اشباع نشده است، کلرید کلسیم را اضافه کنید تا سطح آن به تعادل برسد. اگر آب استخر سفت است، باید مقدار کلرید کلسیم آب را کاهش دهید تا متعادل شود.


نحوه استفاده از کلرید کلسیم در استخر

روش صحیح اجرای اضافه کردن کلرید کلسیم باید هر بار کمی اضافه شود. صبر کنید تا حل شود، (حدود چهار ساعت) و سپس آب را آزمایش کنید. فقط در صورت نیاز بیشتر اضافه کنید. بنابراین، آب را بیش از حد اشباع نمی کنید. سه راه برای کاهش کلرید کلسیم وجود دارد. می‌توانید آب استخر را با آب تازه رقیق کنید یا مواد جداکننده‌ای که کلسیم را در حالت تعلیق نگه می‌دارند به آن اضافه کنید. در موارد شدید، ممکن است مجبور شوید استخر را به طور کامل تخلیه کنید. محدوده سختی توصیه شده 200-400 ppm است. هر هفته برای سطح سختی تست کنید.

منبع

https://bismoot.com/blog/%da%a9%d9%84%d8%b3%db%8c%d9%85-%da%a9%d9%84%d8%b1%db%8c%d8%af/

https://araxchemi.com/en/uses-of-calcium-chloride/





:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: